Tisdag




Bjuder på de bilder jag har hittills från skolan: det huvudsakliga schemat, Moa som rättar böcker i personalrummet och det facit jag fått använda när jag rättat sjuornas matteböcker.

Idag var det vår fjärde dag på Ensakia och vi börjar komma in lite mer i hur allt funkar. Vi har inte fått några specifika uppgifter än utan det varierar lite från dag till dag. Ibland får vi en uppgift tilldelad oss och ibland får vi mest sitta och göra ingenting men då försöker vi hitta något på egen hand. Imorse bestämde vi oss till exempel för att gå och kika in på en lektion med de yngsta pre school-eleverna och det slutade med att vi både fick sjunga "Huvud, axlar, knä och tå", lära ut lite bokstäver, räkna på engelska och hjälpa dem att skriva siffrorna i sina anteckningsböcker. Efteråt sa deras lärare till och med att hon skulle gå och berömma vår insats (som ju egentligen inte var sådär jättestor) hos skolans head teacher, vilket var lite roligt! 

Idag har jag även fått hålla i min första egna lektion, vilket blev engelska med klass tre. De hade tydligen önskat att jag skulle komma dit och när jag närmade mig klassrummet fick jag ett varmt välkomnande i form av applåder från barnen, vilket var väldigt gulligt. Med lite översättningshjälp till kiswahili av klassens lärare Mr Peter gick vi igenom "odd words" där det handlade om fem olika ord på engelska varav ett inte passade in med de andra. Först hade jag lite genomgång med olika exempel innan jag skrev upp några uppgifter de själva fick lösa och som jag sedan rättade. Vi avslutade lektionen med lite sång där mina bidrag blev "Huvud, axlar, knä och tå" (igen) och "Sankta Lucia" (efter barnens önskemål) medan de sjöng tre kenyanska sånger för mig.

Slutligen tänkte jag berätta om dagens stora höjdpunkt: att Moa och jag hade med oss tre långhopprep och ett twistband till barnen. På rasten var det därför minst sagt full rulle och alla ville få chansen att hoppa. De tyckte även det var väldigt roligt att få titta på när vi hoppade, så det blev några hopp även för oss! 

#1 - - Peter Plutt:

Kanske läge för Raketen, Vem kan segla, Små grodorna, Ritsch ratsch filibom bom bom också. Låter som ni är uppskattade av eleverna och lärarna, riktigt kul att höra/P

Svar: Haha ja, får kanske bli någon av dem nästa gång 😉 ja det är kul! 😃
Rebecka Berg

#2 - - Mutter:

Lär dem bondtolvan och att hoppa med dubbla rep, det kanske blir en höjdare😀

Upp