Write a story












Igår hade Moa och jag med oss några laminerade bilder med engelska ord till skolan. De föreställde olika situationer och platser, bland annat "På marknaden", "På sjukhuset" och "På stranden". När åttorna skulle ha engelska passade vi på att använda dem under lektionen genom att låta eleverna välja en bild och sedan skriva en berättelse utifrån bilden med hjälp av de ord som fanns med.

Efter att vi gått runt och förklarat lite hade alla koll på vad de skulle göra och det var vädligt kul att se hur de fokuserat (för det mesta) satt och skrev sina berättelser. På baksidan av bilderna fanns dessutom en svensk/engelsk ordlista så vi fick läsa upp endel av de svenska orden då några av eleverna var nyfikna på hur de uttalades. Som ni ser på en av bilderna skrev några av tjejerna även upp de svenska orden de lärt sig under lektionen på tavlan när de var färdiga, rättstavat och allt! De skrev även upp några ord på kiswahili som vi fick lära oss, så det blev ett roligt språkutbyte.

Det roligaste var när Rebecca och Judy, två av tjejerna i åttan, under lektionen frågade mig om namnet på mina föräldrar. Det är en fråga vi får väldigt ofta av barnen men nu ville de även att jag skulle stava namnen. Anledningen ser ni här (fick mig verkligen ett gott skratt när de visade mig berättelsen):
 

#1 - - Mutter:

Inte ofta man är huvudperson!

#2 - - Peter:

Big tall huge Swedish lady, hi hi

#3 - - Tojje:

Hahah, så himla fint! bästa storyn!

#4 - - Anna:

Hej!! Jag gick på Mullsjö för 2 år sedan och volontärade också på Ensakia när jag var i Kenya. Så himla roligt att läsa din blogg och se alla bilder. Jag känner igen så många av barnen, blir helt nostalgisk! Jag hade så roligt med den klassen! Jag hoppas att ni trivs och har roligt med eleverna. Det verkar som det! Ha det fortsatt fantastiskt! (Nu saknar jag Kenya, Nyansiongo och Global!)
// Anna!

Svar: Hej! Så himla kul att du kommenterade 😃 vi har det jättebra här, förstår att du trivdes!
Rebecka Berg

Upp