Tredje helgen



I fredags efter skolan begav jag och Moa oss in till Nyansiongo i värmen för att möta upp resten av gänget. Vi skulle nämligen ta oss en titt på marknaden som äger rum där varje tisdag och fredag. Tyvärr var inte utbudet sådär jättestort så vi kände oss färdiga ganska snabbt. När vi väl var inne i "city" passade vi även på att handla lite på supermarket. Sedan hängde vi hemma hos Elin och Johanna innan vi tog en bodaboda hem när det började bli mörkt.




Igår hade vi bestämt oss för att åka på en utflykt till Damside, ett ställe som ligger 20 shillings från Nyansiongo. Här benämner man ofta avståndet i hur mycket resan kostar istället för hur långt det är i kilometer och den här resan kostade oss alltså knappt två svenska kronor. Det tog ett tag innan vi kom på en matatu eftersom nästan alla som kom förbi var överfulla men till sist kunde vi klämma oss in i en. Efter ungefär 15 minuter kom vi fram till Damside som visade sig vara ett jättehärligt ställe med en liten sjö där det även fanns ett intilliggande hotell. Det var verkligen jättelugnt och skönt där och vi njöt av en dag med sol, prat, kortspel, mat (som inte var sådär jättegod dock) och fika innan vi begav oss tillbaka hem igen på eftermiddagen. 




Idag hade vi inte några speciella planer utan har ägnat större delen av dagen åt att läsa, spela spel och gå på promenad. På eftermiddagen kom några av barnen här i närheten förbi och ville att vi skulle följa med hem till dem för att hälsa på deras familjer och se hur de bodde, så det gjorde vi! Det är väldigt roligt att få se hur andra familjer har det hemma och alla är väldigt välkomnande, vilket känns väldigt kul! 
#1 - - Mutter:

Kul att ni gör så mycket och att yatzit kommer till användning. Vilka fina bilder du tar!

#2 - - Anonym:

Hej! Jag kom in på din blogg av en slump då jag själv är väldigt intresserad av att åka iväg som volontär. Jag läste att du gick på en folkhögskola och åker via den men såg också att ni hade tröjor med PeaceWorks-tryck och undrar ifall det är via den organisationen som skolan anordnar? Jag har kollat in den ganska mycket och undrar därför ifall du tycker att den är bra hittills (om det nu är så att ni åker via den)? Undrar också vad för typ av projekt du åker med och om du fått välja det själv eller om skolan valde det? Och är känns Kenya säkert att åka till? Har hört lite olika om att det är rätt instabilt osv men skulle vara kul att höra en åsikt av någon som faktiskt är där. Tacksam för svar!

Svar: Hej! Vad roligt att du hittat min blogg! Det stämmer att jag åker via Mullsjö folkhögskola. Jag går Volontärlinjen Global och där kan man välja mellan att åka med antingen PeaceWorks eller SAM (en kristen organisatio)n, så jag åker alltså med PW precis som du listat ut! :) Jag är jättenöjd med att ha åkt med PW, vi hade bland annat förberedelsekurs med dem i två dagar innan vi åkte vilket var väldigt bra! Jag kommer vara här i tre månader och är på en Primary school. Två andra i klassen som också är här i Kenya är på ett litet sjukhus och två är på en annan skola, så det går att välja utifrån de projekt som finns i området. Vi är på landsbygden i västra Kenya och här känns det vädligt lugnt och tryggt. Tror det är mer oroligt i västra delarna/kusten och gränsen till Somalia, vilket är väldigt långt från där vi är. Hör av dig om du har några fler frågor! Du kan även googla Mullsjö folkhögskola och läsa mer om linjen där! :)
Rebecka Berg

#3 - - Så söta!! Kram❤️❤️:

Lillasyster

Upp